Allmänna villkor
Köpvillkor, leveransvillkor, garantiärenden mm.
Gäller per 2024-01-08
Då du handlar hos batterioutlet.se/Battery Outlet Sweden AB som konsument omfattas du av:
Konsumentköplagen (Länk till Konsumentverket: Hallå konsument)
Distansavtalslagen (Länk till Riksdagen: Distansavtal och avtal utanför affärslokaler)
Tillämplighet
Battery Outlet Sweden:s allmänna försäljningsvillkor gäller från 2024-01-08 och ersätter alla tidigare publicerade försäljningsvillkor. Vid ev. avvikelser mellan villkor, produktinformation eller priser angivna i kataloger, broschyrer, annonser etc. så är det uppgifterna i Webshopen som gäller.
Priser och betalning
Varje vara anges med pris inklusive moms. I Kassan kan man se det totala priset inklusive moms, eventuella avgifter samt avdragna rabatter.
Att beställa och betala via batterioutlet.se är säkert och enkelt. Vi tillhandahåller följande betalalternativ i Sverige:
Direktbetalning via din Internetbank: Handelsbanken, Nordea, SEB eller Swedbank
Qliro faktura med minst 14 dagar som betalningsvillkor
Qliro Konto och Qliro Delbetalning
Kortbetalning med VISA eller MasterCard
Paypal
Varje genomförd och godkänd beställning genererar per automatik en orderbekräftelse. Den vanligaste anledningen till att en orderbekräftelse uteblir är att man i samband med beställningen har råkat uppge en felaktig mailadress eller att orderbekräftelsen per automatik sorterats in under Skräppost.
Qliro gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Du har möjlighet att välja det
betalningsalternativ som passar dig. Börja med att välja om du vill betala före eller efter leverans. Genom att ange eller efterfråga information i kassan godkänner du våra användarvillkor och behandling av dina personuppgifter.
I syfte att minska onlinebedrägerier trädde en ny lag i kraft den 1 januari 2023 som innebär krav gällande stark identitetsverifiering vid kreditköp. Med detta som bakgrund är nu BankID-identifiering obligatorisk vid samtliga kreditköp på batterioutlet.se.
QLIRO FAKTURA
Fakturaavgift 29 kr. Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas via e-post till den mejladress du anger vid köpet. Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift.
Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och
behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla
ditt önskemål om 14 dagars kredit. För mer information om Qliros villkor klicka här.
QLIRO ”KÖP NU, BETALA SENARE”
Köp nu – Betala Senare
Ränta 0 %
Uppläggningsavgift 39 kr.
Inga ytterligare avgifter tillkommer.
Fakturan skickas med e-post i mitten av kampanjmånaden
Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 135 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift. Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp. Qliros fullständiga kampanjvillkor hittar du här.
Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.
QLIRO KONTO & DELBETALNING
När du väljer delbetalning får du genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka och välja ett alternativt
betalningssätt.
Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Qliro sammanställer dem på en
månadsfaktura som skickas till dig via e-post i mitten av varje månad. Du kan när som helst under
delbetalningstiden betala hela din kvarvarande skuld.
Delbetalningsalternativ
Följande alternativ finns för delbetalning:
Betalsätt | 3 mån | 6 mån | 12 mån | 36 mån | Konto* |
Uppläggningsavgift | 95 SEK | 195 SEK | 295 SEK | 395 SEK | 0 SEK |
Aviavgift | 39 SEK | 39 SEK | 39 SEK | 39 SEK | 39 SEK |
Årsränta | 0% | 0% | 0% | 9,95% | 19,90% |
Exempel vid ett köp om 10 000 SEK
Betalsätt | 3 mån | 6 mån | 12 mån | 36 mån | Konto* |
Effektiv ränta | 11,45% | 13,29% | 12,31% | 20,18% | 29,38% |
Att betala per månad | 3394 SEK | 1728 SEK | 887 SEK | 362 SEK | 955 SEK |
Totalkostnad | 10 182 SEK | 10 369 SEK | 10 643 SEK | 13 047 SEK | 11 466 SEK |
*Gäller vid avbetalning över 12 månader
Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 135 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift.
Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och
behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp.
Fullständiga villkor: Qliros fullständiga villkor för konto och delbetalning hittar du här.
Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.
KORTBETALNING
Kortbetalningar sker i system som uppfyller krav enligt säkerhetsstandarden PCI-DSS. För information om din betalning kontakta Qliro via kontaktuppgifterna på https://www.qliro.com/
Du kan välja att betala hela ordervärdet med betal- eller kreditkort. Vi accepterar för närvarande VISA, Mastercard och Amercan Express. Det tillkommer inte någon kortavgift. Kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner Qliro för att garantera snabb och säker betalning. För ökad säkerhet använder vi 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet.
Så här går det till:
1. Välj Kreditkort som betalningsmetod i kassan. Du länkas nu till Qliros säkra betalningsserver.
2. Välj typ av kreditkort, ange kortnummer, giltighetsdatum, kortets säkerhetskod (CVV) samt namn på
kortinnehavaren.
Vänligen observera att vid användande av e-kort bör du ange minst två månaders giltighetstid.
3. En kontroll genomförs så kortuppgifterna stämmer samt att det finns täckning för köpet.
4. Köpsumman reserveras först på ditt konto.
5. Det reserverade beloppet förs över till ”Butik” när varorna skickas från lagret.
DIREKTBANKSBETALNING MED TRUSTLY
Handla och betala direkt från ditt bankkonto. Banker som Trustly stödjer: SEB, Swedbank, Handelsbanken, Nordea, Länsförsäkringar, Danske Bank, Skandia, ICA Banken och Forex Bank.
Så här går det till:
1. Välj Trustly som betalalternativ i kassan
2. Ange vilken bank du använder dig utav och identifiera dig sedan med BankID eller
säkerhetskod över en säker och krypterad anslutning
3. Välj sedan vilket konto du vill betala från (t.ex. sparkonto eller lönekonto) och bekräfta köpet
4. Köpesumman dras direkt från det angivna kontot och en orderbekräftelse skickas ut
Fraktkostnad
Leverans och fraktsätt
Frakt från 29 kr på samtliga produkter.
Order mottagna före kl.15.00 och de som avser lagerhållna produkter skickas normalt sett samma dag ifrån oss.
Batterioutlet anlitar vanligtvis sett Posten Varubrev, Posten Företagspaket, MyPack, Posten Pall, Posten Företagspaket eller Posten Hempaket och i vissa fall utkörning med budbil.
Du bör undersöka varan varorna noga vid mottagandet för att försäkra dig om att de är felfria samt att de har de egenskaper som du förväntar dig, tex. dimensioner och polställning för batterier.
Om produkten är synligt fraktskadad till exempel om frakt skadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du påpekar detta vid mottagandet av paketet till transportören och sedan även anmäler det till oss omgående/samma dag till vår Kundservice på [email protected]. Mer information finns nedan.
Brev/varubrev
För beställningar med mindre vikt (under 2 kg) och volym. Kan användas mot alla betalsätt förutom Postförskott.
Din beställning levereras direkt i din brevlåda. Är försändelsen för skrymmande kommer brevbäraren att ringa in hos dig eller lämna en avisering så att du kan hämta försändelsen hos närmaste postombud.
MyPack Collect (fd.Postpaket)
Levereras till närmaste postombud. Du får en avisering via SMS eller post-avi. Du behöver legitimation för att lösa ut paketet. Paketet ligger kvar i max. 14 dagar. Maxvikt 20 kg.
Hempaket. MYpack Home
Leverans hem till din dörr vardagar fram till 16.00 på dagen eller mellan 17.00-21.00 på kvällen med tidsbegränsade leveransfönster om 2-3 timmar. Posten aviserar dig med SMS eller telefon och du kan då välja dag och tid för leveransen enligt vad som gäller för din ort.
Registrera därför det telefonnummer Posten kan nå dig på. Om du missar den avtalade tiden kan du ringa Posten på 0771-33 33 10 för att avtala en ny tid. Posten har rätt att debitera dig merkostnaden.
På mindre orter kan leverans ske mellan 08.00-16.00. Maxvikt per kolli är 35kg.
Hemleverans pall. Postnord pallet
Tyngre och större gods måste leverans till dig på pall, antingen kvarts, halv eller helpall. Detta sker till gatuplanet helgfri vardag 08.00-16.00.
Posten kontaktar dig för att meddela lämplig dag och tid. Registrera därför det telefonnummer Posten kan nå dig på dagtid.
Om du missar den avtalade tiden kan du ringa Posten på 0771-33 33 10 för att avtala en ny tid. Posten har rätt att debitera dig merkostnaden. På mindre orter kan leverans ske mellan 08.00-16.00.
PALL.ETT företag. Postnord parcel
Större och tyngre gods till företag och institutioner levereras till kunden på kvarts, halv eller hel pall vardagar mellan 8-16.00.
Max. Vikt kvartspall 200 kg, halv pall 500 kg och helpall 1000 kg.
DPD Företagspaket
Maxvikt per kolli är 35kg. Leverans sker till registrerad företagsadress mellan 08.00-16.00. Ingen avisering sker innan om inte denna extratjänst beställs av kunden.
Finns ingen på plats som kan emot leveransen så lämnas ett avi och försändelsen kan sedan hämtas på Postens Företagscenter eller Postens Åkericentral.
Lantbrevbärarlinje
Om du bor på en lantbrevbärarlinje och valt hemleverans så lämnar Posten ett avi i din postlåda.
Sedan skall du kontakta Posten på 0771-333310 för utkörning av din beställning.
Vänligen observera att leveranstiden blir några dagar vid lantbrevbärarlinjen.
Ej utlösta order
Löser du inte ut ditt paket är vi tvungna att debitera upp till 500kr för våra transportkostnader.
Återköp (Ångerrätt)
Du får 14 dagars returrätt på varor ur vårt ordinarie sortiment räknat från den dag då du mottagit varan.
Om vi specialbeställt en vara till dig så har du ingen ångerrätt.
Hur får du använda produkten?
För att kunna få ångra ditt köp får du endast okulärt titta och jämföra om den passar ditt ändamål tex. för batterier får du inte koppla in det och provköra/starta utan endast se och mäta att det fysiskt får plats och att polställning är den rätta för inkoppling på korrekt sätt. Du får ej heller syrafyllda dom batterier som levereras med separat syra paket förrän du kontrollerat att det passar i fordonet. Övriga varor skall vid retur vara i väsentligt oförändrat skick och returneras tillsammans med originalemballaget. Kom ihåg att det är du som står för risken om varan skadas då den skickas till oss.
Om batterier skickats till dig på pall så skall du returnera på samma eller likadan pall samt se till att det är väl förankrat i pallen med spännband.
Har du fått batteriet i en kartong och ej på pall så skall du packa det på samma sätt med skyddande frigolit på alla sidor. Observera att du inte får skicka syrafyllda batterier i paket i retur.
Hur returnerar du din vara?
Kontakta info(at)batterioutlet.se för retur. Var tydlig med att uppge ditt order nr samt namnet som varan beställdes i. Uppge anledningen till att du vill returnera. Det är du som kund som står för kostnaden av returfrakten. OBS! Varan skall vid retur vara i väsentligt oförändrat skick och returneras tillsammans med originalemballage. Kom ihåg att det är du som står för risken om varan skadas då den skickas till oss. Övriga kostnader som kostnad för varan och frakt till dig, med avdrag för returfrakten, kommer att återbetalas senast 10 dagar efter att vi granskat varan och godkänt returen.
Returen måste vara tydligt märkt med Order-nr samt namn så vi enkelt kan få fram vem som returnerat varan!
Återbetalning/kreditering sker i första hand till det ursprungliga betalsättet.
Undantag från ångerrätten
Ångerrätten gäller inte företag, kommuner, stat -och landsting.
Trygghet
Vi följer Distans- och hemförsäljningslagen samt konsumentköplagen.
Läs mer här
Garanti och reklamation
Vi vill att du som kund ska känna dig trygg när du handlar hos oss. Därför erbjuder vi dig mycket förmånliga garantivillkor.
Batterioutlet.se lämnar följande garantier för olika
produktkategorier avseende konstruktions- material-och tillverkningsfel:
För samtliga batterier gäller att dessa urladdas max. 80% av batterikapaciteten och att dessa sköts enligt våra anvisningar samt laddats med en korrekt laddare.
Garantin gäller t.ex. inte om batteriet överladdas, laddats med felaktig laddare, kortslutits, förfrusit, monterats felaktigt, haft för dåliga anslutningar, utsatts för kraftiga vibrationer, hög batteritemperatur, utsatts för djupa urladdningar eller för låg laddningsnivå.
1-års garanti som konsument och 1 år vid kommersiell användning
För Bosch, Optima, Banner, Extreme, PowerRoad, Varta, Exide,Tudor,Global samt batterier av övriga märken får du vid godkänd reklamation 1-års garanti som konsument och 1 år vid kommersiell användning.
För taxi gäller 6 månaders garanti.
Garantier
Garantin gäller i Sverige. Samtliga produkter kan användas i Sverige.
Alla produkter som kräver det levereras med manual.
Produktgarantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, d.v.s. fel som fanns vid leverans. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan.
Batterioutlet.se säljer med ett års garanti om inte annat anges i artikelbeskrivningen.
Garanti gällande startbatterier samt förbrukningsbatterier är 2år mot cellkortslutning.
Garanti för batterier som används i yrkesmässigt bruk 6 månader mot cellkortslutning.
Säsongsbatteri och andra batteri som står längre tider utan att man underhållsladdar sulfaterar och bildar korrosion inuti batteriet vilket kännetecknas av att batteriet känns orkeslöst och inte tar laddning. Detta räknas som handhavandefel och omfattas inte av garanti.
I övrigt tillämpas för privatpersoner gällande konsumentköplag.
Din kvittens/orderbekräftelse/faktura gäller som garantibevis.
Verktygsbatterier
På verktygsbatterier får du 1-års full garanti vid godkänd reklamation.
Laddare och tillbehör
På laddare och tillbehör får du vid godkänd reklamation 1-års full garanti avseende material, konstruktion eller tillverkningsfel. Arbets-och reskostnad debiteras enligt gällande prislista under garantitiden.
Reklamation
Om en vara är felaktig skall du reklamera den till Batteriexpressen AB inom skälig tid. Vid reklamation skall du i första hand fylla i formuläret med faktura eller ordernummer, orsak samt kontaktuppgifter så vi kan nå er vid återkoppling.
Ni kommer då få ett returnummer samt en förbetald fraktsedel för att skicka tillbaka produkten.
Märk väl att trots att du erhållit returnummer och fraktsedel så är det inte att likställa med en godkänd retur.
Du måste returnera varan inom 14 dagar från erhållandet av returneringen.
Det är du som står för returfrakten.
Returer ska återändas som den mottogs. D.v.s. originalförpackning ska skyddas. Allt ska sen vara emballerat i av Posten godkänt ytteremballage.
Transportskador till följd av bristfälligt emballage debiteras av dig som kund. Batterioutlet kontrollerar insänd vara i enlighet med din beskrivning, var gärna så utförlig som möjligt.
Om varan konstateras vara felfri debiteras en undersökningsavgift om f.n. nu med 450 kr inkl moms.
Övriga kostnader som kostnad för varan och frakt till dig kommer att återbetalas senast 10 dagar efter att vi granskat varan och godkänt returen. Återbetalning/kreditering sker i det ursprungliga betalmedlet.
Transportskador och felexpediering
Om produkten är synligt fraktskadad till exempel om frakt skadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du påpekar detta vid mottagandet av paketet till transportören och sedan även anmäler det till oss omgående/samma dag till vår Kundservice.
Dolda skador
En dold skada skall reklameras inom 1-3 dagar till vår Kundservice för att vi ska kunna reklamera skadan till Posten. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt.
Vid skada skall du inte skicka tillbaka paketet eller slänga godset om inte reklamation handläggaren säger dig så.
För att reklamationen mot Posten ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen sitta kvar på emballaget samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen för att transportören ev. skall kunna besiktiga godset.
En beställning som är felaktigt expedierad behöver du anmäla snarast möjligt till vår Kundservice.
En ny korrekt leverans kommer då att ske till dig per omgående utan extra kostnad om den finns på lager och inte varit specialbeställd.
Sekretess och säkerhet.
Vid köp hos oss uppger du både personuppgifter såsom namn, telefonnummer, e-mailadress och i vissa fall även personnummer.
Det är information vi behöver för att kunna leverera till dig. Personnummer behövs vid ev. kreditupplysning.
Personuppgiftsansvariga är Battery Outlet Sweden AB, Trubadurvägen 3, 171 69 i Solna (org.nr 559464-5482).
Vi behandlar personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen (1998:204).
Övrig information
Vi tar gärna emot beröm, men också klagomål och synpunkter för att göra oss bättre.
Vid ev. tvister försöker vi i första hand komma överens med dig på smidigaste sätt.
Skulle vi trots allt hamna hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), så skulle vi följa deras rekommendation.
Konsumentköplagen (KKL) och Distanshandelslagen (DHL) är tvingande lagar som vi arbetar efter.
Våra allmänna köpvillkor som du läst ovan är komplement till dessa lagar.
Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, produktförändringar, prisjusteringar och eventuella färgavvikelser. Vi förbehåller oss rätten att justera eventuella prisfel före och efter att beställningen är behandlad.